Alfa Race Team
  Home Auto Raceverslagen Sponsoren Contact

Kalender 2019
 

NK GTTC

11-12 Mei Historische Zandvoort Trophy
8-9 Jun Donington Park Masters Festival
28-30 Jun Spa Summerclassic
6-8 Sep Historic Grand Prix Zandvoort
4-6 Okt Nurburgring Saisonfinale
18-20 Okt Assen Hankook finale races

Trackday

6 april Meppen(D), Abarth Club Olanda

Eindstand Squadra Italia 2015

positie nummer Naam Merk klasse Totaal
1 36 Arie Vreugdenhil    Alfa 146  SItwin 151
2 187 Emile Bekker    Alfa Giulia  105 149
3 151 Andre Kardol    Alfa Gt junior 105 145
4 91 Wijnand Loohuizen -Lars van t Veer    Alfa Alfetta  SI 133
5 133 Robert Slop    Alfa 75  SI 130
6 120 Djan Alblas, Elmer de Vries Alfa 75TS  75TS 129
7 52 Niels Woudenberg    Alfa 155  SI 127
8 102 Roger MCmahon    Fiat Punto  SI 125
9 131 Jasper Slop    Alfa   SI 120
10 86 Serge van Os   Alfa 155  SI 102
10 101 Marcel de Roos   Alfa 75TS  75TS 102

Eindstand Klasse 105:

positie nummer Naam Merk Totaal
1 151 Andre Kardol    Alfa Gt junior 108
2 187 Emile Bekker    Alfa Giulia  83
3 183 Cees Gerritsen    Alfa Giulia  43
4 172 Barend Aarts    Alfa Giulia  37
5 40 Pascal Giacomini    Alfa Giulia  34
6 1 Jan van Marwijk   Alfa Giulia  27
7 124 Armando Dos Santos   Alfa Giulia Super 26
8 94 Maarten Aarts    Alfa Giulia  9
9 162 Walter van Vollenhoven   Alfa GT junior 6
10 164 Jan Rosekrans    Alfa Giulia  2

 

Verslag Squadra Italia 18 otober 2015

Ik was erg gemotiveerd voor de laatste racedag 2015, want gebrand op het verdedigen van mijn 3e positie in het kampioenschap, met nog een (kleine) kans op de eindoverwinning.
Het weekend begon zaterdagmiddag niet goed. Bij het naar buiten rijden van mijn auto stond deze opnieuw koelvloeistof te verbranden. Ik baalde hier erg van omdat ik de koppakking had vervangen en kop had laten vlakken, nadat dit in Oschersleben ook het geval was. Tijdens proefritten eerder die week, was er niets aan de hand geweest. Even overwogen niet te gaan, want als ik iets vervelend vind is om met materiaal aan de start te staan, dat niet 100% is. Uiteindelijk besloten toch te gaan, want tja, die 3e plek.

’s Avonds gepiekerd over wat te doen aan de lekke koppakking. Ik had bij het aanhalen van de kopbouten eerder het idee, dat dit niet zo soepel ging. Zouden de kopbouten misschien te lang zijn, de kop is behoorlijk gevlakt?

Plannetje bedacht en ’s ochtends uitgevoerd. Plan was om extra ringen M12 onder de moeren te doen. Ik had er helaas te weinig 4 stuks en 8 nodig, dus de paddock afgestruind om nog 4. Diverse mensen gevraagd, waaronder Hans de Graaf, die tegenwoordig met een porsche racet. Hij kon me niet aan de ringen helpen en liet mij nog weten, blij te zijn niet meer alfa te racen, want die gaan altijd stuk, hierover verop meer….Gelukkig kon Wijnand Loohuizen mij aan de juiste ringen helpen, Wijnand bedankt!

Terug snel de kopbouten gelost en extra ringen er onder en weer volgens voorschriften aangehaald en gelijk door naar de vrije training. Dat bleek iets teveel haast, want aan het begin van de tweede ronde hoorde ik in de Tarzan dat de olio-dop van mijn kleppendeksel viel. Kwaad op mijzelf rustig het rondje uitgereden terug naar de paddock. Snel op de vouwfiets naar de Tarzan en na de training de marshalls gevraagd, of ze mijn dop zagen liggen. Na enig zoeken hadden ze de dop gevonden, lag nog midden op de baan. Toppers!!!!

Mijn racedag gered, want er kwam ook aanzienlijk minder kvs-damp uit de uitlaat.

Voor de kwalificatie goed op de weerberichten gelet en mijn 2e hands intermediates gemonteerd. Ik had daardoor supergrip in de regen, wat veel vertrouwen gaf, met als resultaat een 7e plek. Had nog wel wat sneller gekund, maar het was druk op de baan, dus niet overal voluit kunnen gaan.

De 1e race beloofde ook nog nat te zijn, dus de intermediates laten zitten. Start behoorlijk verkloot, wat me een flink aantal posities kostte. Nadat ik mijn banden op temperatuur had me terug kunnen knokken tot plek 12, door vader en zoon Slop in te halen. Hierna een stevig gevecht gehad met Emile Bekker, die alle zeilen bij moest zetten om op de baan te blijven. Meerdere keren er bijna voorbij, door een veel hogere bochtensnelheid, maar Emile kon steeds blokken of op rechtelijn snelheid me net voor blijven. Uiteindelijk een autolengte achter Emile gefinshed op plek 12.

Voor race 2 weer de buienradar bekeken en de toyo’s er weer onder geschroefd. Op een bepaald moment vonden we het wachten op de start van de volgende race wel erg lang duren. Dit bleek te komen doordat Hans de Graaf(ja de eerder genoemde) 12 liter olie was verloren met zijn Porsche en zodoende bijna over de hele baan de ideale lijn had besmeurd met olie. Niet lang daarna kwam het bericht van de wedstrijdleiding, dat de rest van het programma werd afgelast.

Dit betekende dat Arie Vreugdenhil kampioen was geworden, Emile Bekker 2e en dat ik 3e was geworden. Aan de ene kant blij met mijn 3e plek, aan de andere kant balen, want ik had nog graag een extra race gereden, daar kom je tenslotte voor. Inpakken en opladen maar.

Hierna nog met bijna het hele gezelschap naar de prijsuitreiking bij de OCA geweest, waar Emile inmiddels van de teleurstelling bekomen was en weer kon lachen. Na de prijsuitrijking, met mooie toespraken van Huub, ben ik nog naar de Pizzeria geweest met Barend Aarts, Pieter Verheij, Marcel de Roos en Emile Bekker, was gezellig mannen! Was om 22.30u thuis, moe maar voldaan.
Nu begint het lange wachten op het volgende seizoen. Plannen genoeg met de auto, maar dat merken jullie volgend jaar wel.

Arrivederci!

Verslag Oschersleben 25-26 september

Het is een hele reis naar Oschersleben, ruim 7u onderweg geweest, maar het is de moeite waard.

Donderdagavond, was het een beetje chaotisch op de paddock, waar te staan e.d. en ander SI deelnemers zouden pas laat in de avond arriveren. Dus het spul maar gewoon ergens neergezet.

...

Vrijdagmorgen in de vrije training rustig rondjes gedraaid om de baan te leren kennen. Einde vrije training voor het eerst onder de 2 minuten.

In de kwalificatie er eens goed voor gaan zitten en met een 1.58.0 had ik de 4e tijd.

Vlak voor de start viel de auto van Emile Bekker uit, vervelend voor hem, maar voor mij een plaats winst. Bij de start had ik Marcel de Roos te pakken en kon ik Jasper Slop van me af houden. Bij het opkomen rechte stuk viel Robert Slop stil en reed ik aan de leiding. Op dat moment besloot ik, dit geef ik niet meer weg. Marcel heeft de hele race geprobeerd mij zenuwachtig te maken. Hij was in de bochten sneller en ik op het rechte stuk. Op een moment had ik een gaatje getrokken, maar ging nog bijna mis toen een langzamere volvorijder me er niet langs liet en ik Marcel weer in mijn nek had. We zijn tot de laatste bocht in gevecht geweest, maar ik heb mijn 1e race weten te winnen! En met een 1.57.4 mij snelste tijd ok nog wat scherper gezet.

Emile zijn probleem was met het vervangen van zijn dynamo opgelost, maar Robert is de hele middag en avond aan het sleutelen geweest om zijn drukgroep te vervangen door die van de eerder met een kapotte motor uitgevallen Harold van Wessel. Tussendoor hebben we nog met zijn allen gebbqt.

Voor de 2e race zaterdagmorgen stond ik op pole. Ik had een prima start, maar in mijn ooghoek zag ik een blauwe schicht voorbij schieten, Robert Slop met zijn turbogeweld. Ik heb wederom Jasper slop van me af weten te houden. Een paar bochten later kwam Emile Bekker voorbij. Toen lag ik 3e en dat wilde ik graag blijven. Jasper Slop is me een keer voorbij geweest opkomen rechte stuk, maar aan het einde was ik er weer voorbij op snelheid. De rest van de race lekker aan het knokken geweest met Jasper en ook Marcel heeft zich hier nog in gemengd, maar ik heb me de heren van het lijf kunnen houden en gefinished als 3e.

Bij de 3e race als 3e van start en deze plek kunnen verdedigen, ondanks een aardige driftpartij op een koelvloeistof spoor van een BMW. De 75TS mannen achter me kregen het aan de stok met Henk Hees in zijn snelle 155. Dit groepje hield elkaar lekker bezig, waardoor ik weg kon rijden. Aan het einde van de race kwam Marcel nog dichter bij, maar niet dichtbij genoeg, wederom een 3e plaats voor mij!

Na enig rekenwerk bleek dit ruimschoots voldoende voor de 1e plaats over 3 races.

Voor mij een topweekend. Lekker veel punten gescoord en daarmee sta ik nu 3e in het kampioenschap.

Ik zeg volgend jaar weer naar Oschersleben!

Verslag van de races op 7 augustus SRW Zandvoort:

We moesten vroeg beginnen, de vrije training was om 9u, dus voor die tijd inschrijven en keuren. Dat is vanuit Friesland ’s ochtends niet te doen, dus maar weer eens in Zandvoort overnacht. ’s Ochtends dus fris en fruitig aan de dag begonnen.

Vrije training was druk in de baan, zat klem achter een hele kliek volvo’s (blauwe vlag wat is dat?)en andere SI deelnemers dus na het opschonen van mijn slicks deze training gelaten voor wat die was.

In de kwalificatie ben ik er eens goed voor gaan zitten, wat resulteerde in een 2.10.9, wat voor mij een verbetering van mijn snelste tijd betekende van zo’n 1,5 seconde en een 11e plaats van de 23 deelnemers.

De 1e race verliep helaas niet zonder kleerscheuren. Na een goede start en nog een paar lekkere ronden kwam ik klem te zitten achter Henk Hees met zijn 155. Op de rechte stukken was hij iets sneller, maar in de bochten veel langzamer, waardoor de auto’s achter ons steeds dichter bij kwamen. Ik had al enkele ronden pogingen gedaan om er voorbij te gaan, maar op acceleratie was Henk elke keer weer weg. Tot het moment, dat ik in bocht 9 Henk uit remde, ernaast zat, maar Henk helaas zijn lijn hield en ik hem niet meer kon ontwijken. Een aanrijding was het gevolg. We konden beide wel door, maar helaas met schade. Gelukkig weinig tijd verloren en geen plaatsen en de race verder vlot uitgereden. Gefinished als 7e, met een nieuwe snelste tijd van 2.10.5.

Terug op de paddock schade geïnspecteerd. Gelukkig alleen blikschade. Linker voorscherm behoorlijk gedeukt, geen fraai gezicht, maar zo op het oog wel weer in vorm te krijgen.(Op moment van schrijven zit de vorm er al weer aardig in). Snel melden bij de wedstrijdleiding, die mijn actie wat optimistisch vonden, maar ook hadden gezien, dat ik al meerdere keren er naast was geweest en het dus niet nodig vonden verdere actie te ondernemen.

2e race na een goede start en wederom wat geharrewar met Henk Hees(als jij mij ruimte geeft geef ik die jou ook, sprak hij voor de start), waaronder een afsnijactie door hem in het scheivlak, op een gegeven moment in gevecht geraakt met Pascal Giacomini. Ik kon hem goed bijhouden, was op punten sneller, maar kon er net niet voorbij komen. Door ons gevecht, kwam Djan Alblas steeds dichterbij, maar uiteindelijk heb ik die achter me kunnen houden. Gefinished als 8e.

Bij het opstellen voor de 3e race, was een groot deel van het middenveld te laat en moest vanuit de pitstraat starten. Hierdoor had ik het een groot deel van de race gemakkelijk, na een klein gevechtje met de snellere Jouke Jelgerhuis Swildens. Op het eind van de race kwam Elmer snel dichterbij, o.a. door een volvorijder, die geen ruimte gaf bij het op een ronde zetten. In de voorlaatste bocht verschakelde ik mij en dacht Elmer, dat hij mij kon inhalen, maar in zijn enthousiasme ging die met 2 wielen door het grind en kon ik toch met een comfortabele voorsprong finishen als 5e.

Overal over het weekend de 4e plaats en gestegen naar plaats 6 in het kampioenschap.

Lekker geracet, jammer van de schade, maar ja, die dingen kunnen gebeuren.

Volgende races, Spettacolo sportivo op 22 en 23 augustus in Assen.

Raceverslag Assen 8 juli:

De weersvoorspellingen leken ’s ochtends gunstig, dus besloten om mijn regenbanden thuis te laten en de onlangs aangeschafte (gebruikte) slicks mee te nemen.

Voor de vrije training regende het flink, dus conform plan de toyo’s onder de auto laten zitten. Glibberen en glijden al over de place en besloten om van de situatie gebuik te maken en op de plaatsen waar ruimte was wat meer risico te nemen. Dat heeft geresulteerd in een paar mooie pirouettes op... diverse plaatsen en omploegen van het gras, de kluiten vlogen me om de oren.
Ook de ramshoek kun je gerust te hard in, dan heb je wel de ingang van de pistraat e.d. nodig om weer op de baan te komen…Resultaat een 2.45, niet eens de langzaamste.

De kwalificatie was droog, dus het speelkwartier voorbij en ben er eens goed voor gaan zitten nog steeds op de toyo’s. Met remmen die wat sponzig waren er een redelijke ronde uit kunnen persen 2.13.8 en daarmee was ik 8e en daarmee best tevreden.

In de pauze hadden we een fotomoment ter nagedachtenis aan Alberic Gilissen (waarvoor we ook allemaal met een Racing for Alberic sticker reden).

Na dit fotomoment samen met Mart Luiten, trouwe steun en toeverlaat van Arie pair, mijn remmen ontlucht en de slicks er onder geschroefd.

Dat laatste bleek 10 minuten voor aanvang van de 1e race een fout, de hemelsluizen gingen open, tot zover de betrouwbaarheid van de buienradar…Voor het eerst op slicks op een kleddernatte baan, kon ik mijn mooie 8e startpositie helaas niet verdedigen. Met heel voorzichtig glibberen en glijden en een beetje verdedigen 15e geworden. Achteraf denk je dan had ik vanmorgen maar….Maar dan had ik waarschijnlijk de toyo’s er onder laten zitten en die doen het niet veel beter op nat.

Voor de 2e race de gok genomen de slicks er onder te laten zitten. Gelukkig bleef het nu droog. Bij de start had ik meteen een aantal mannen te pakken. In de 1e bocht iets te wijd gegaan, meteen weer een paar plaatsen kwijt. Daarna nog een paar posities kunnen winnen en lag op een moment toch rond plek 10. Van achteruit kwamen echter een paar snelle mannen, ook op slicks, die ik niet kon bijhouden en zo uiteindelijk 14e geworden. Bijna 13e omdat Barend remproblemen had, maar die wist me effectief te blokken in de laatste bocht, waardoor ik hem net niet voorbij kon.

Ik ben op de slicks niet sneller geweest dan ’s ochtends op de toyo’s, 1 duizendste langzamer om precies te zijn. Ik denk echter, dat er wel wat meer in had gezeten, met name de ramshoek had veel sneller gekund, maar je moet wennen aan die extra grip.

Volgende evenement is Zandvoort, maar eens kijken wat daar mogelijk is. En 2 weken daarna weer Assen met het spettacolo sportivo!

Verslag van de races op circuit Zolder

Was een lekker dagje racen. Avond tevoren aangekomen en om 20u stond mijn auto gekeurd en wel in de pitbox. Toen was het wachten op de heer de Roos, die graag een sleepje naar de keuring wilde. Net voor 21u Marcel naar de keuring gesleept :roll: Toen op de fiets in het half donker naar mijn hotel.

Volgende ochtend zat ik er lekker in tijdens de vrije training, op mijn gemak een lage 2.07 gereden, wel merkte ik al snel dat mijn sper ni...ets deed, elke keer met een doorspinnend wiel de bocht uit. Die maar eens aanpakken voor de race op Assen.

De kwalificatie begon nat met een langzaam opdrogende baan. Elke ronde sneller, helaas moest ik de laatste ronde van mijn gas voor een marshallauto, anders had ik nog wel een paar seconden sneller gekunt, dan mijn nu schamele 2.24, een 7e tijd.

Omdat Robert Slop helaas niet mee mocht doen vanwege geluid, mocht ik de 1e race starten vanaf een 6e startplek. Na de start lag ik 5e achter Eric van Hinte. Ik kon goed op Eric jagen en kwam langzaam maar zeker dichterbij, totdat het noodlot toesloeg en ik ineens geen gas meer kon geven. De boel bleef vaststaan in een bepaalde stand. Snel de hoofdstroomschakelaar omgedraaid en uitgerold het gras in. Hier bleek de hefboom voor de stangbediening er af gelopen te zijn, omdat het borgclipje er af was gesprongen. Na het afvlaggen heb ik de boel op zijn plek geduwd en geprobeerd terug te rijden, maar een paar bochten verder was hij er weer af, dus toen ben ik toch terug gesleept.

Terug in de pitbox met hulp van Stefan van den Oetelaar en Robert bekeken hoe we dit konden repareren, want we hadden geen borgclipje. Na diverse pogingen met een ijzer en koperdraad, uiteindelijk er een slangenklemmetje voor gezet, waardoor de hevel er niet meer af kon.

Race 2 gestart vanaf plek 7. Na de start had ik Henk Hees en Stefan al te pakken voor de 1e bocht. Een ronde later heb ik Eric van Hinte ingehaald in de 1e bocht. Daarna zijn we de hele wedstrijd in gevecht geweest waarbij Eric net niet snel genoeg was om mij echt te bedreigen. Gefinshed als 4e.

Al met al heerlijk geracet en erg jammer, dat er niet meer alfa's waren, want het is een heerlijk baantje.
Allemaal een extra dempertje in de uitlaat zetten en volgend jaar gewoon komen!!!

Zandvoort 11 april

Ging niet top. 1e race 20e (na een 22e kwalificatietijd op een kleddernatte baan). 2e race 14e op een kleddernatte baan. Wegligging is niet ok, de auto stuurt te goed in, waardoor de achterkant heel onrustig wordt. Niet fijn bij een auto met veel power op de achterwielen op een natte baan. Dus kont omlaag of neus omhoog, om weer meer druk naar achter te krijgen. Motortje doet het top trouwens!