Eindstand Squadra Italia 2014:
1 187 Emile Bekker 153
2 33 Hutzenzon Jr - Sr. 113
3 183 Cees Gerritsen 66...
4 133 Robert Slop 64
5 151 Andre Kardol 63
6 1 Jan Marwijk - Pascal Giacomini 59
7 101 Marcel de Roos 59
8 153 Dirk Jan van den Heuvel 55
9 52 Serge van Os - Niels Woudenberg 48
10 182 Eric van Hinte 43
Finaleraces Zandvoort 10 oktober 2014
Vrijdag 10 oktober was het al weer tijd voor de laatste racedag
van 2014 voor de Squadra Italia.
Dit keer maar weer eens de avond tevoren richting Zandvoort
vertrokken. Door werk iets later dan gepland, waardoor ik in een
dikke file bij het AZ-stadion terecht kwam. Zodoende net voor het
donker gearriveerd. Auto afgeladen en op het vouwfietsje richting
centrum. Inmiddels was ook Marcel gearriveerd, dus bewaking was
geregeld. Lekker een frietje gehaald en daarna op tijd naar mijn
bed.
Toen ik de volgende ochtend wakker werd regende het behoorlijk. Oh
shit, regenbanden niet mee….Gelukkig hield het tegen 8u op met
regenen. Op naar het circuit. Nog geen 5 meter onderweg, besloot
de trapper van mijn fiets er uit te lopen en terug monteren wilde
niet, dus al steppend richting circuit(gelukkig vooral heuvel af).
Aangekomen was het al een drukte van belang. Snel even handjes
geven en hup naar de inschrijving. Iedereen had blijkbaar
uitgeslapen, want er stond een enorme rij voor de keuring.
Uiteindelijk net voor 9u klaar.
Nog even getwijfeld om de vrije training niet te rijden, want de
baan was nog zeiknat, maar uiteindelijk toch een paar rondjes
geglibberd.
Toen het tijd was voor de kwalificatie was de baan aardig
opgedroogd. Ik had me voorgenomen even lekker te knallen, wat
resulteerde in een 2.13.5, geen personal best, maar wel 8e van de
15 inschrijvers. Helaas is Wijnand tijdens de kwalificatie op zijn
dak gegaan (net als in het vorige weekend dat hij meedeed), wat
een beetje een domper was voor ons allemaal en voor hem in het
bijzonder, gelukkig was hij er zelf wederom zonder kleerscheuren
vanaf gekomen.
Race 1 had ik een goede start en ik kon de eerste ronden goed
aanhaken bij de snellere mannen voor me. Na een aantal ronden
liepen ze weg en kreeg ik het aan de stok met een rode 75 achter
me. Ik dacht dat dit Marcel de Roos was en die wilde ik perse voor
blijven ivm het kampioenschap. Hierdoor iets teveel risico genomen
en gespind. Daarbij kon de rode 75 me niet ontwijken en was het
voor ons beide einde oefening. Met een behoorlijk pak schade. Erg
zuur voor ons allebei. Dit bleek overigens niet Marcel te zijn
maar Eric van Hinte. Marcel was een aantal ronden ervoor al
uitgevallen met een kapotte aandrijfas.
Terug op de paddock (met de takelwagen) bleek de technische schade
zich te beperken tot een verbogen spoorstang. Met hulp van Martijn
Goorden (en de kogeltrekker van Barend Aarts) hebben we die los
kunnen maken en recht buigen. Qua plaatwerk moest het voorscherm
rechts even opnieuw gemodelleerd worden en dat hebben we dan ook
(niet al te subtiel) gedaan. Daarna was de auto weer rijdbaar,
wees een korte proefrit uit. Helaas net de start van race2 gemist.
Race 3 dus weer aan de start. Ik moest achteraan starten en ook
nog 3 plaatsen vrij laten voor andere uitvallers, die ook nog
geklasseerd waren in race 1 of 2. Bij de Tarzanbocht had ik al
aansluiting en een paar bochten later had ik Rogier Aarts
ingehaald. Een ronde later had ik ook Marcel te pakken en nog 2
rondjes later ook Barend Aarts. Kortom, ik zat er lekker in.
Barend begon daarna temperatuur in zijn banden te krijgen(slicks)
en ik kon hem niet langer achter me houden. De andere beide heren
kon ik vrij gemakkelijk pareren, totdat mijn auto ineens weg begon
te breken bij het insturen van de renaultbocht. Hierdoor konden ze
op het rechte stuk voorbij en bij het insturen van de Tarzan vloog
ik bijna van de baan. Helaas lekke band. Nog geprobeerd de laatste
2 ronden uit te rijden, maar een paar bochten voor de finish was
de band helemaal aan flarden en moest ik stoppen. Gelukkig wel nog
geklasseerd.
De heren van de sleepdienst hebben mij terug gebracht naar de
paddock en ik mocht zelf met auto en trailer de baan op om mijn
auto op te halen. Helaas geen reservewiel bij me dus al hobbelend
de kar op. Hierbij kwamen ook verdachte rookpluimen uit de
uitlaat, dus motorisch is er ook iets aan de hand.
De volgende dag bleek ik na wat rekenwerk ondanks alle pech toch
nog 5e in het kampioenschap gebleven.
Al met al een lekker seizoen, wel jammer van de schade zo aan het
einde, maar beter dan midden in het seizoen. Nu alle tijd om de
boel weer op te lappen en de nodige technische verbeteringen door
te voeren. En volgend jaar er weer vol tegen aan voor een nog
beter resultaat en betere tijden.
Verslag Assen 11 september
’s Ochtends in alle vroegte vertrokken richting Assen (het lijkt
wel werk..), gelukkig had ik de auto al klaar staan op de trailer.
Aangekomen even snel de medestrijders een hand gegeven en op naar
keuring en inschrijving. Bij de inschrijving vroeg Ria naar mijn
licentie. Oeps niet in mijn portemonnee, even graven in mijn
geheugen en ik wist weer waar die gebleven was. De keuring verliep
soepel, niets aan veranderd? Nee. Hup sticker er op.
In de vrije training rustig wat rondjes gedraaid om de baan te
leren kennen (ok stiekum al wat geoefend op de computer) en
bijtijds de pitstraat weer in gereden. Gelukkig maar, want ik
bleek na het spettacolo vergeten te zijn mijn tank weer vol te
gooien, had nog amper een liter over…Ik had een mooie 2.14.9
gereden en daarmee de 3e tijd in de vrije training.
In de kwalificatie ben ik er eens goed voor gaan zitten en heb er
een 2.13.3 uit weten te persen. Dit was goed voor een 4e tijd.
Barend Aarts had ineens het licht gezien en had met een 2.11 een
aardig gat geslagen.
Bij de start van race 1 heb ik Barend ingehaald in de 1e bocht.
Barend had echter zoveel snelheid, dat er geen houden aan was en
na een paar ronden met hand en tand verdedigen kon ik hem niet
meer achter me houden. Hierna had ik Marcel in mijn nek hangen en
na een aantal pogingen van hem en een fout van mij, kon hij me
voorbij steken. Omdat ik in de kwalificatie getergd werd door
onderstuur had ik mijn voorste schokbrekers zachter gezet. Slecht
plan, het werd alleen maar erger. In een verwoedde poging om bij
Marcel te blijven desondanks toch mijn snelste tijd verbeterd naar
2.13.1 (Ruim 8 seconden sneller dan een jaar geleden) en als 6e
gefinished.
Voor race 2 mijn schokbrekers weer op medium gezet en het
onderstuur was weer beheersbaar. Bij de start had ik maar liefst 3
man te pakken, Marcel, Barend en Dirkjan kwamen niet lekker weg.
Al vrij snel kwamen Dirkjan en Barend weer voorbij toen ze hun
slicks op temperatuur hadden. Daarna weer in gevecht met Marcel,
totdat die opeens stil viel met (alweer) problemen met de elektra.
Daarna de race op mijn gemak uitgereden en als 5e gefinished.
Voor race 3 toch maar wat extra benzine gehaald, anders werd het
wel erg krap allemaal. Bij de start Barend en Dirkjan net niet in
kunnen halen, ondanks, dat ze opnieuw niet lekker wegkwamen. Al
vrij snel liepen Dirkjan en Barend weg toen ze hun slicks op
temperatuur hadden. Daarna de race op mijn gemak uitgereden en als
5e gefinished.
Lekker baantje Assen, in de langzame bochten wel veel onderstuur,
maar dat krijg je zonder camber op de voorkant. Ramshoek kon ik
gewoon volgas doorheen, dat dan weer wel. Lekker wat puntjes
gepakt voor het kampioenschap, op naar de finale op 10 oktober!
Alfaromeochallenge Spettacolo sportivo Zandvoort 23-24 augustus
Op vrijdag rond 15u vertrokken naar Zandvoort.
Aangekomen bleek de paddock ternauwernood bereikbaar, omdat de
tunnel onder de baan door vol water stond. Ik ben er toch maar
dorheen gebanjerd. Eenmaal op de paddock een mooi plaatsje
gevonden net naast het kartbaantje. Tent opgezet en streamer
gehaald bij Tazman. Daarna naar het TC-gebouw voor de keuring.
Door een communicatieprobleem bj de organisatie, bleek daar echter
geen keuring te zijn. Terug op de paddock was HS-corse aan het
lobby-en om mijn plekje in te pikken. Zij hadden meer ruimte nodig
vonden ze en ik moest maar een ander plekje zoeken. Ik was er
inmiddels wel klaar mee. Geen keuring en gezeik over een plaatsje
op de paddock waren niet goed voor mijn humeur en heb ze gezegd,
dat ze het maar moesten bekijken en ben naar huis gegaan. Wel
volgens planning, maar ik had net zo goed zaterdagmorgen kunnen
aankomen.
Zaterdagmorgen in alle vroegte weer naar Zandvoort gereden. Daar
aangekomen, was HS-corse nog steeds bezig
mijn plek af te pikken. Ik heb ze verteld, dat ik alleen weg ging,
als ze een fatsoenlijke plek voor me regelden. Uit eindelijk met
tussenkomst van Paul van Stenis verhuisd naar een mooi plekje
helemaal aan het begin van de paddock.

Na al dit gedoe was het tijd voor de vrije training. Lekker wat
rondjes gereden, tot het de sessie gestopt werd met een rode vlag.
Hierdoor stond ik net op tijd weer onder mijn tent, om niet een
enorme plensbui op mijn dak te krijgen.
Na de middag was het tijd voor de kwalificatie, op een opdrogende
baan. Ik had voor mijn gevoel een aardige tijd gezet, maar hij
viel me achteraf wel wat tegen, een 2.16.5 Goed voor een 41e
plek.
De 1e race begon chaotisch. Er stonden geen rijnummers
op de opstelplaats en de opstelling was laat beschikbaar, dus
niemand wist eigenlijk precies waar hij moest staan. Daarbij waren
veel mensen laat. We werden al op pad gestuurd, terwijl lang niet
iedereen op zijn plek stond.
De start was rollend, wat tot nog meer chaos leidde, omdat mensen
al ver voor start/finish begonnen in te halen. Ik ben flink in
gevecht geweest met Arie Vreugdenhil, die me na de start ingehaald
had. Na een aantal ronden, waren er zoveel mensen van de baan
geraakt, dat de safetycar de baan op werd gestuurd. Wij werden na
een ronde of 2 doorgestuurd, waarna we in volle vaart(het ging wel
heel hard) met een groepje doorreden tot we de staart van het veld
weer hadden bereikt. Na de herstart volgde na een halve ronde code
rood, omdat een fiat punto een wiel verloren had. Gefinsihed als
26e, maar de 1e 5 werden teruggezet vanwege
negeren van code rood.
Vanwege de chaos tijdens de race, werd voor zondag een extra
briefing afgekondigd (weer geen uitslapen…).
Na een flinke donderpreek, mochten we ons klaar maken voor de 2e
race. Op de startopstelling begon het steeds harder te regenen. De
eerste ronden heb ik veel posities ingeleverd op mijn toyo’s, aan
mensen die op regenbanden reden. Daarna flink in gevecht geweest
met de gebroeders Aarts. Eerst ingehaald door Barend, die weer
teruggepakt. Later door Maarten, op een moment dat Joke Flokstra
zich in het gevecht mengde toen het wat droger werd. Deze niet
meer in kunnen halen. Barend wel achter me kunnen houden, met name
door flink laat te remmen, want in de bochten was het glibberen
geblazen. Gefinished als 35e.

De 3e race, de uurs race, was gelukkig droog,
gelukkig, want het was voor mij de 1e keer, dat ik een
uurs race ging rijden. Ik had de mannen van A-repair gevraagd mijn
pitstop te doen, wat ze zeer professioneel gedaan hebben. Het
opstellen en starten ging een stuk beter dan de 1e 2
races en we kwamen allemaal goed de 1e bochten door. Na
de 1e paar bochten, had ik een al een aantal mannen
ingehaald, door wat ongebruikelijke lijnen te kiezen. Na een paar
rondjes had ik Elmer met zijn zwarte 75 in mijn nek hangen. Door
heel veel inzet, heb ik deze achter me weten te houden, want de
wegligging van de 75 was duidelijk beter. Elmer heeft meerdere
keren naast me gereden, is er zelfs voorbij geweest, maar niet
voorbij gebleven, tot aan de pitstop.
Mijn pitstop werd zeer professioneel afgewerkt door de mannen van
A-repair, na het tanken ruime tijd gehad om nog even wat te
drinken en precies op tijd de baan weer op gestuurd.

Terug op de baan, heb ik een tijdje alleen gereden en flink tempo
kunnen maken. Na de pitstop lag Djan, de medecoureur van Elmer,
flink achter. Na een aantal ronden, kwamen de snellere mannen me
op een ronde zetten en was er van snelle ronden geen sprake meer.
Op het eind nog een paar plaatsen kunnen winnen, doordat een
aantal deelnemers(of hun auto) geen puf meer hadden. Ik ben
gefinshed als 24e.
Eindklassering is me onduidelijk, die was toen ik vertrok volgens
mij nog niet beschikbaar.
Al met al lekker geraced, met wat tegenvallende rondetijden, maar
daar had bijna iedereen last van.
Op naar Assen over 2 weken(10 september).
Super
race weekend Zandvoort 17 augustus
Zondag 17 augustus mochten we weer racen met de squadra italia,
als onder deel van het super race weekend(SRW). De weerberichten
beloofden niet veel goeds, veel regen, dus ik had andere banden
mee, die in de regen in theorie goed zouden moeten werken.
Bij de inschrijving, werd me door Ria al verteld, dat ik in de
prijzen zou vallen, we waren met maar liefst 5 deelnemers.
In de vrije training was het nog droog en heb ik voorzichtig mijn
nieuwe toyo’s ingereden. Er stond een stevige wind op het rechte
stuk in de rug, zodat de snelheid daar zodanig opliep, dat ik om
overtoeren te voorkomen al bij 150 meter van het gas moest.
Richting de kwalificatie, leek het droog te blijven, dus de toyo’s
er onder laten zitten. In de 2e ronde, die ik nog niet
echt als tijdronde bedoeld had, begon het te druppen, dus iets
meer gepushed op de koude banden en er een lage 2.28 uit geperst.
In ronde 3 begon het al te hard te regenen om nog een fatsoenlijke
tijd te zetten, dus ik ben de pitstraat in gereden. In de laatste
ronden hebben enkelen hun tijd nog verbeterd, maar ik bleek toch
de 2e tijd van onze klasse te hebben.
Race 1 beloofde een natte te worden, dus op het laatste moment
besloten mijn banden te wisselen. Achteraf geen goede zet, want
deze boden eerder minder, dan meer grip dan de toyo’s en ik heb
dan ook iedereen voorbij moeten laten. De baan droogde echter
langzaam weer op en ik kreeg weer grip. Na een flinke knokpartij
met een aantal volvo’s, die veel beter gingen op de natte baan en
een spin in de audi S, toch nog als 2e gefinished.
Voor race 2 die droog beloofde te gaan verlopen, weer de banden
gewisseld. Helaas was er vertraging in het programma en viel er
tijdens onze eerste ronde een plensbui van jewelste. Dit keer de 3e
plek kunnen vasthouden en daarna de volvo’s langs gelaten.
Gelukkig kregen we een code 60, want ik had het niet echt naar
mijn zin op de zeiknatte baan. Daarna op de langzaam opdrogende
baan flink aan het glibberen en glijden geweest, een aantal
volvo’s weer ingehaald en nog bijna 2e geworden door
een fout van Eric van Hinten.
Aan het eind van de dag was ik 3e, met als resultaat
een mooie trofee. Ook ben ik in de tussenstand gestegen van de 12e
naar de 6e plaats, doordat een hele pluk mensen, die
vlak voor me stonden er niet waren. Doel voor de laatste 2
weekenden is die plaats nu vast te houden.

Alfaromeochallenge Spa race festival
18-19 juli
Op 18 juli was het dan zo ver, mijn eerste keer op Spa.
Vanwege de voorspelde hitte in allerijl besloten een partytent aan
te schaffen om tenminste wat schaduw te hebben. Omdat ik alles
alleen doe, moest het geen grote of zware tent zijn, dus is het
een bescheiden exemplaar geworden, welke ik de 16e nog
snel opgehaald heb in Hoogeveen.

Op 17 juli bepakt en bezakt vertrokken naar Spa, waar ik na een
rit van een uur of 6, o.a. via Duitsland ivm verkeersproblemen
rondom Maastricht, rond 17u arriveerde.
Daar een mooi plekje gekregen tussen HS-Corse en garage Graf in.
Na opbouw van mijn tentje vertrokken naar mijn B&B een half
uurtje rijden verder. Hier ’s avonds nog een lekkere wandeling
gemaakt door het mooie landschap van de Ardennen.
De volgende ochtend vroeg op, om op tijd voor de briefing aanwezig
te zijn. Aangekomen vond ik een briefje van de keurmeesters op
mijn auto, met wat opmerkingen. Na overleg de puntjes opgelost en
de begeerde goedkeuringssticker gekregen.
In de vrije training werd al snel duidelijk, dat de banden die ik
had meegenomen, geen snelle rondetijden zouden opleveren, ik had
GEEN grip. Ook de 2 liter achteras bleek geen goede zet, want in
de 5 versnelde de auto niet meer op de rechte stukken, die
behoorlijk omhoog lopen. In de vrije training uiteindelijk een
3.25.6 gereden. Zelf getimed, want ik was een transponder vergeten
te huren.
Nadat ik alsnog een transponder had gehuurd, kon ik om 14u aan de
kwalificatie beginnen. Ik had de bandenspanning iets aangepast,
waardoor ik iets beter gevoel met de auto had en ondanks een
slippertje in Pouhon(wederom) een tijd van 3.20.6 op de klok
gezet, 5 seconden sneller dus dan in de vrije training.
Rond 15u was ik dus klaar, daarna nog wat op het circuit gehangen
en met deze en gene gepraat. Onder andere met de buren van
HS-Corse, die met zijn allen in een opblaasbadje geplonsd waren
(foto’s zijn wel op facebook te vinden). Dat was overigens niet
tot ieders genoegen, want het water plonsde er uit en de teams die
verder naar beneden stonden werden overstroomd.
Rond 18u vond ik het wel mooi geweest en ben ik wat gaan eten in
een leuk restaurantje in Trois Ponts. ’s Avonds opnieuw een
stevige wandeling gemaakt alvorens mijn bed op te zoeken in een
kamer die inmiddels tropische temperaturen bereikt had.
Zaterdag niet zo fris op, door de broeierige nacht. Wel vroeg,
want we reden onze 1e race om 9.40u. Die race ging niet
echt naar mijn zin, want een paar plekken verloren aan snellere
deelnemers, die geen tijd gezet haden in de kwalificatie. Wel had
ik een steeds beter gevoel met de auto op de baan en durfde ik
steeds sneller door Eau Rouge. De auto gleed nog steeds alle
kanten op, maar wel controleerbaar. Gefinshed als 38e
van de 53 deelnemers, met een 3.21.1.
Tussen de 2 races, hadden we een pauze van maar liefst 6 uur, dus
ik ben in Trois Ponts gaan lunchen en daarna in de relaxmodus
onder mijn tent gaan zitten (heerlijk zo’n tent als het zo heet
is). Onder andere nog even gesproken met Ronny Sanen, de winnaar
van de alfaromeochallenge van vorig jaar, die dit jaar niet
meedoet, omdat hij de 24u van Zolder gaat rijden.
Toen het tijd was voor race2 begon de lucht wat dicht te trekken
en de temperatuur iets te dalen, waar we allemaal blij mee waren,
want racen bij 33 graden is wel érg warm. In race 2 veel lol
gehad. Net voor de start in de busstopchicane ging het nog bijna
fout, omdat sommigen meenden daar al te moeten inhalen, met aan
alle kanten blokkerende wielen en uitstapjes in het gras als
gevolg. Daarna eigenlijk de hele race in gevecht geweest met Arie
Vreugdenhil in zijn vers opgebouwde 146 2.0TS we hebben elkaar
meerdere malen ingehaald, waaronder 2 maal in Eau Rouge. In ronde
6 of 7 moest ik va mijn lijn af in Pouhon, omdat we op een ronde
gezet werden, hierdoor spinde ik en toen was ik de aansluiting
kwijt, dacht ik. Arie had echter zo veel lol in het gevecht, dat
hij gewacht had en ik weer kon aanhaken. Helaas door nog een
aantal snellere deelnemers niet meer een inhaalpoging kunnen
inzetten, maar wat hadden we mooi geracet! Mijn snelste tijd ook
weer scherper gezet naar 3.18.7. Dit had nog een mooi stuk sneller
gekund bleek achteraf, als ik niet van mij gas gegaan was toen ik
de finishvlag zag, die ronde zat ik een seconde of 2 onder mijn
snelste tijd.
Na de race, snel mijn spullen opgeruimd en nog even de
prijsuitreiking meegepikt. Daarna weer een lekker pizza-tje
gegeten in Trois Ponts.
De volgende ochtend nog een paar races gekeken bij Eau Rouge,
vanaf het dak vanaf het oude pitcomplex en om een uur of 12 weer
vertrokken richting Friesland
Al met al een lekker weekend racen en genieten van de natuur in
de Ardennen. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.
Verslag 22 juni Zandvoort
Race 1 ging lekker, na een goede
kwalificatie als 11e gestart, nog een positie kunnen winnen na
een aantal ronden, daarna helaas een verremmer-tje, waardoor er
4 man voorbij kwamen, in de laatste ronde na de code 60 dan
Elmer nog weer terug kunnen pakken en als 14e gefinisht.
Race 2 weer een knappe start
en weer een aantal posities kunnen pakken, ook hier weer een
ietwat enthousiaste actie van mijzelf, die in een spin
resulteerde, weer een mannetje of 4 er voorbij en waarschijnlijk
heeft de startmotor daar zijn laatste kunstje gedaan. Wel in
ronde 4 mijn snelste tijd verbeter naar 2.12.5 (weer een seconde
er af ).
Voor race3 moest mijn Bertje aangeduwd
worden, want zelfs met een verse accu van Robert Slop, wilde hij
niet starten. Ik had in race2 een paar van de ptc-cuppers onder
geel ingehaald, dat had ik netjes even gemeld bij de
wedstrijdleiding en terug beneden wilde mijn Bertje niet meer
starten.
Eric en zijn sleutelhulp(denk ik) waren zo
vriendelijk om me terug te duwen naar de paddock, onderweg nog
een paar vruchteloze startpogingen gedaan, hij had er echt geen
zin meer in.
Daarna vlak voor het opstellen de boel met
startkabels en een accu van Robert kunnen starten, maar eenmaal
ingebouwd, wilde hij daar ook niet mee starten.
Voor race 3 is hij dus uiteindelijk aangeduwd.
Daarna in de race flink aan het knokken geweest op de baan met
Eric, die na een uitstapje naast de baan achter mij terecht kwam
en er niet meer in geslaagd is mij in te halen. Nog bedankt voor
het terugduwen Eric
.

Verslag van de race op Zolder 21 mei 2014
De 2e race van 2014voor de Squadra Italia, lokatie
Zolder (B), zoals de DNRT zo mooi zegt,
“als we naar het buitenland gaan dan voelt dat echt aan als
vakantie”.
Dinsdagmorgen op mijn gemak vertrokken richting Zolder, waar ik
rond 16u incheckte in mijn hotel. Na een middagdutje(ja, ik ben al
boven de 35), kreeg ik een bericht van Robert Slop, met wie ik een
pitbox zou delen, of ik er al bijna was. Dat was ik inderdaad en
aangezien het wachten bij de cafetaria me te lang duurde gelijk
die kant op gegaan. Geluk bij een ongeluk, Robert en zijn vrouw
bleken een bbq bij zich te hebben.
Na de bbq was het tijd voor de keuring. Aangezien de raceauto niet
gestart mocht worden en je raceauto in je 1-tje de heuvel opduwen
nogal lastig is, had ik hem op de trailer laten staan, ermee
rijden mocht immers toch niet? De keurmeester(s) dachten daar
echter anders over, hij moest er af en zo geschiedde. Na controle
van het remlicht mocht hij er weer op. Daarna de auto en mijn
gereedschap naar de pitbox gebracht.
Zo’n pitbox was voor mij de 1e keer. Met de hitte van
een jaar geleden nog in mijn achterhoofd en de lage kosten, zeker
als je die deelt, als extra motivatie, besloten om dat deze keer
te doen. Ik had met Robert Slop afgesproken de box te delen. De
volgende ochtend heeft Marcel de Roos zich nog bij ons gevoegd,
zodat we voor ruim 2 tientjes de man binnen stonden.

Na een redelijke nacht, het was nogal warm, ’s ochtends fris op en
om 9u present op het circuit.
De vrije training ging lekker met een tijd van 2.08 zo’n 4
seconden sneller als een jaar geleden. Na de vrije training bleek
ons wedstrijdschema helemaal over de kop gegooid te zijn, als
gevolg van de matige opkomst van de SI(5 deelnemers). In plaats
van om 13u moesten we om even na 11u al weer aan de bak voor de
kwalificatie. Stress voor Marcel en Robert, omdat beiden kampten
met een 75TS met inhoudende motor.
Voor mij een goede kwalificatie, met een 2.05.9 een 3e
tijd, Robert en Marcel hadden het minder naar hun zin. Robert
heeft hortend en stotend een 4e tijd gezet en Marcel is
niet aan rijden toegekomen. Ondertussen had ook een 4e
deelnemer Emile Bekker de nodige problemen, hij met de
achterwielophanging van zijn Giulia(ontwerpfoutje van hemzelf).
In de pauze naar de 1e race hebben de mannen met de
nodige hulp (acculader)en goed bedoelde adviezen(massakabeltje),
hun bolides weer op orde gekregen en zo konden we alle 5 van
start.
Ik had een slechte start van de 1e race, doordat ik de
startlichten niet kon zien, hierdoor kon Robert me bij de start
inhalen en heb ik hem niet meer terug kunnen pakken, wel lekker
geknokt met een aantal deelnemers uit de B18 en toerklasse.
Marcel had het ook druk met de deelnemers van de B18 en
toerklasse en kwam er niet aan toe mij aan te vallen. Hierdoor ben
ik als 4e gefinisht. De winst was voor Niels van
Woudenberg.

De 2e race ging de start iets beter, maar het was erg
druk in de 1e bochten. Wederom veel strijd met de
toerklasse en B18, waardoor ik Robert wederom moest laten gaan.
Marcel slaagde er al vrij snel in vlak achter mij te komen en we
zijn ronden lang aan het knokken geweest. In de voorlaatste ronde
had hij mij ingehaald, maar bij de volgende chicane heb ik hem
weer terug kunnen pakken. Vlak daarna zag ik Marcel steeds kleiner
worden in mijn binnenspiegel. Hij had mijn advies zijn accu op te
laden tussen de races in de wind geslagen en zijn motor begon weer
in te houden. Hierdoor ben ik wederom
als 4e gefinisht. De winst was weer voor Niels
van Woudenberg.
Bij de prijsuitreiking mocht ik echter de 2e prijs in
ontvangst nemen, omdat ik zoals Huub dat zei, na de finish nog 2
plaatsen gewonnen had, omdat Emile en Niels niet bij de
prijsuitreiking waren.
Al met al een lekker dagje racen, ondanks de voor ons
tegenvallende opkomst. Op naar Zandvoort op zondag 22 juni, met
hopelijk een 25 auto’s aan de start.
Verslag DNRT 5 april 2014
Na de lange
winterpauze(die uiteindelijk toch weer krap werd) begon op 5
april eindelijk het seizoen 2014. Plaats van handeling
circuitpark Zandvoort.
Zoals meestal koos ik ervoor de technische keuring de avond te
voren te doen. Zowel ik als de keurmeester hebben dan een beter
humeur. Op wat opmerkingen over de vergrendeling van motorkap en
kofferruimte na geen problemen (moet ik oplossen voor de
volgende race).
De volgende ochtend met goede zin aan de vrije training
begonnen, die was echter snel voorbij, omdat mijn remmen niet
goed aanvoelden. Eén van de remklauwen bleek te lekken op de
ontluchtingsnippel. Strakker aandraaien loste dit probleem
gelukkig op.
In de kwalificatie moest ik eerst weer vertrouwen krijgen in
mijn remmen. Uiteindelijk een mooie tijd neergezet met 2.13.581.
Zo’n 3,4 seconden sneller dan mijn snelste tijd eind vorig jaar.
Helaas niet veel verder naar voren in het veld, omdat mijn
tegenstrevers ook progressie hebben gemaakt.
De 1e race had ik een goede start (die gaan steeds beter,
verloor ik vorig jaar vele meters bij de start, nu win ik vaak
positie’s). Tot en met het scheivlak was ik in gevecht om
posities helaas was de baan een bocht later een meter te smal
(koude banden)en ben ik gespind. Midden tussen de volvo’s mijn
race voort kunnen zetten. Mijn vriendin die ondertussen
gearriveerd was vroeg zich al af, waar ik bleef aan het einde
van de 1e ronde. Na een aantal ronden knokken de koplopers van
de volvo’s weer in kunnen halen en nog een paar goede tijden
kunnen zetten.
De 2e race ging ik als laatste van start, maar bij de start weer
een paar plaatsen gewonnen. Helaas was ik een paar ronden later
iets te gretig en verremde ik me in het scheivlak met een
grindbakavontuur tot gevolg. Wederom midden tussen de volvo’s
mijn race voort kunnen zetten en na een aantal ronden knokken de
volvo’s weer achter me kunnen laten, met wederom goede
rondetijden.
Ook bij de 3e race had ik weer een goede start en een paar man
te pakken bij de start. Helaas kregen we na 1,5 ronde de rode
vlag vanwege een crash van een aantal volvo’s. De herstart ging
weer prima en ik ben lekker aan het knokken geweest met Jouke,
Marcel en de Giulietta. Uiteindelijk mijn tijd uit de
kwalificatie nog iets verbeterd naar 2.13.528 en als 7e
gefinished.

Ondanks de uitstapjes toch een prima weekend, waarbij ik nog wat
aan de snelheid van de auto moet wennen, met netter rijden
kunnen er nog wel een paar seconden af.
Next stop Zolder (BE)
|