Alfa Race Team
  Home Te Koop Auto Raceverslagen Sponsoren Contact
Kalender 2022
 

NK GTTC

- 22-24 april Hockenheim
- 28-29 mei Historische Zandvoort Trophy
- 24-26 juni Spa Summer Classic
- 15-17 juli Historische Grandprix Zandvoort
- 30-2   sept-okt Nurburgring Saisonsfinales

Trackday

- 23 maart Pista Assen

Eindstand Squadra Italia 2014:

1 187 Emile Bekker 153
2 33 Hutzenzon Jr - Sr. 113
3 183 Cees Gerritsen 66
...
4 133 Robert Slop 64
5 151 Andre Kardol 63
6 1 Jan Marwijk - Pascal Giacomini 59
7 101 Marcel de Roos 59
8 153 Dirk Jan van den Heuvel 55
9 52 Serge van Os - Niels Woudenberg 48
10 182 Eric van Hinte 43

Finaleraces Zandvoort 10 oktober 2014

Vrijdag 10 oktober was het al weer tijd voor de laatste racedag van 2014 voor de Squadra Italia.

Dit keer maar weer eens de avond tevoren richting Zandvoort vertrokken. Door werk iets later dan gepland, waardoor ik in een dikke file bij het AZ-stadion terecht kwam. Zodoende net voor het donker gearriveerd. Auto afgeladen en op het vouwfietsje richting centrum. Inmiddels was ook Marcel gearriveerd, dus bewaking was geregeld. Lekker een frietje gehaald en daarna op tijd naar mijn bed.  

Toen ik de volgende ochtend wakker werd regende het behoorlijk. Oh shit, regenbanden niet mee….Gelukkig hield het tegen 8u op met regenen. Op naar het circuit. Nog geen 5 meter onderweg, besloot de trapper van mijn fiets er uit te lopen en terug monteren wilde niet, dus al steppend richting circuit(gelukkig vooral heuvel af).  

Aangekomen was het al een drukte van belang. Snel even handjes geven en hup naar de inschrijving. Iedereen had blijkbaar uitgeslapen, want er stond een enorme rij voor de keuring. Uiteindelijk net voor 9u klaar.  

Nog even getwijfeld om de vrije training niet te rijden, want de baan was nog zeiknat, maar uiteindelijk toch een paar rondjes geglibberd.  

Toen het tijd was voor de kwalificatie was de baan aardig opgedroogd. Ik had me voorgenomen even lekker te knallen, wat resulteerde in een 2.13.5, geen personal best, maar wel 8e van de 15 inschrijvers. Helaas is Wijnand tijdens de kwalificatie op zijn dak gegaan (net als in het vorige weekend dat hij meedeed), wat een beetje een domper was voor ons allemaal en voor hem in het bijzonder, gelukkig was hij er zelf wederom zonder kleerscheuren vanaf gekomen.  

Race 1 had ik een goede start en ik kon de eerste ronden goed aanhaken bij de snellere mannen voor me. Na een aantal ronden liepen ze weg en kreeg ik het aan de stok met een rode 75 achter me. Ik dacht dat dit Marcel de Roos was en die wilde ik perse voor blijven ivm het kampioenschap. Hierdoor iets teveel risico genomen en gespind. Daarbij kon de rode 75 me niet ontwijken en was het voor ons beide einde oefening. Met een behoorlijk pak schade. Erg zuur voor ons allebei. Dit bleek overigens niet Marcel te zijn maar Eric van Hinte. Marcel was een aantal ronden ervoor al uitgevallen met een kapotte aandrijfas.  

Terug op de paddock (met de takelwagen) bleek de technische schade zich te beperken tot een verbogen spoorstang. Met hulp van Martijn Goorden (en de kogeltrekker van Barend Aarts) hebben we die los kunnen maken en recht buigen. Qua plaatwerk moest het voorscherm rechts even opnieuw gemodelleerd worden en dat hebben we dan ook (niet al te subtiel) gedaan. Daarna was de auto weer rijdbaar, wees een korte proefrit uit. Helaas net de start van race2 gemist.  

Race 3 dus weer aan de start. Ik moest achteraan starten en ook nog 3 plaatsen vrij laten voor andere uitvallers, die ook nog geklasseerd waren in race 1 of 2. Bij de Tarzanbocht had ik al aansluiting en een paar bochten later had ik Rogier Aarts ingehaald. Een ronde later had ik ook Marcel te pakken en nog 2 rondjes later ook Barend Aarts. Kortom, ik zat er lekker in. Barend begon daarna temperatuur in zijn banden te krijgen(slicks) en ik kon hem niet langer achter me houden. De andere beide heren kon ik vrij gemakkelijk pareren, totdat mijn auto ineens weg begon te breken bij het insturen van de renaultbocht. Hierdoor konden ze op het rechte stuk voorbij en bij het insturen van de Tarzan vloog ik bijna van de baan. Helaas lekke band. Nog geprobeerd de laatste 2 ronden uit te rijden, maar een paar bochten voor de finish was de band helemaal aan flarden en moest ik stoppen. Gelukkig wel nog geklasseerd.

De heren van de sleepdienst hebben mij terug gebracht naar de paddock en ik mocht zelf met auto en trailer de baan op om mijn auto op te halen. Helaas geen reservewiel bij me dus al hobbelend de kar op. Hierbij kwamen ook verdachte rookpluimen uit de uitlaat, dus motorisch is er ook iets aan de hand.  

De volgende dag bleek ik na wat rekenwerk ondanks alle pech toch nog 5e in het kampioenschap gebleven.  

Al met al een lekker seizoen, wel jammer van de schade zo aan het einde, maar beter dan midden in het seizoen. Nu alle tijd om de boel weer op te lappen en de nodige technische verbeteringen door te voeren. En volgend jaar er weer vol tegen aan voor een nog beter resultaat en betere tijden.

Verslag Assen 11 september           

’s Ochtends in alle vroegte vertrokken richting Assen (het lijkt wel werk..), gelukkig had ik de auto al klaar staan op de trailer.

Aangekomen even snel de medestrijders een hand gegeven en op naar keuring en inschrijving. Bij de inschrijving vroeg Ria naar mijn licentie. Oeps niet in mijn portemonnee, even graven in mijn geheugen en ik wist weer waar die gebleven was. De keuring verliep soepel, niets aan veranderd? Nee. Hup sticker er op.

In de vrije training rustig wat rondjes gedraaid om de baan te leren kennen (ok stiekum al wat geoefend op de computer) en bijtijds de pitstraat weer in gereden. Gelukkig maar, want ik bleek na het spettacolo vergeten te zijn mijn tank weer vol te gooien, had nog amper een liter over…Ik had een mooie 2.14.9 gereden en daarmee de 3e tijd in de vrije training.

In de kwalificatie ben ik er eens goed voor gaan zitten en heb er een 2.13.3 uit weten te persen. Dit was goed voor een 4e tijd. Barend Aarts had ineens het licht gezien en had met een 2.11 een aardig gat geslagen.

Bij de start van race 1 heb ik Barend ingehaald in de 1e bocht. Barend had echter zoveel snelheid, dat er geen houden aan was en na een paar ronden met hand en tand verdedigen kon ik hem niet meer achter me houden. Hierna had ik Marcel in mijn nek hangen en na een aantal pogingen van hem en een fout van mij, kon hij me voorbij steken. Omdat ik in de kwalificatie getergd werd door onderstuur had ik mijn voorste schokbrekers zachter gezet. Slecht plan, het werd alleen maar erger. In een verwoedde poging om bij Marcel te blijven desondanks toch mijn snelste tijd verbeterd naar 2.13.1 (Ruim 8 seconden sneller dan een jaar geleden) en als 6e gefinished.

Voor race 2 mijn schokbrekers weer op medium gezet en het onderstuur was weer beheersbaar. Bij de start had ik maar liefst 3 man te pakken, Marcel, Barend en Dirkjan kwamen niet lekker weg. Al vrij snel kwamen Dirkjan en Barend weer voorbij toen ze hun slicks op temperatuur hadden. Daarna weer in gevecht met Marcel, totdat die opeens stil viel met (alweer) problemen met de elektra. Daarna de race op mijn gemak uitgereden en als 5e gefinished.

Voor race 3 toch maar wat extra benzine gehaald, anders werd het wel erg krap allemaal. Bij de start Barend en Dirkjan net niet in kunnen halen, ondanks, dat ze opnieuw niet lekker wegkwamen. Al vrij snel liepen Dirkjan en Barend weg toen ze hun slicks op temperatuur hadden. Daarna de race op mijn gemak uitgereden en als 5e gefinished.

Lekker baantje Assen, in de langzame bochten wel veel onderstuur, maar dat krijg je zonder camber op de voorkant. Ramshoek kon ik gewoon volgas doorheen, dat dan weer wel. Lekker wat puntjes gepakt voor het kampioenschap, op naar de finale op 10 oktober!

Alfaromeochallenge Spettacolo sportivo Zandvoort 23-24 augustus

Op vrijdag rond 15u vertrokken naar Zandvoort. Aangekomen bleek de paddock ternauwernood bereikbaar, omdat de tunnel onder de baan door vol water stond. Ik ben er toch maar dorheen gebanjerd. Eenmaal op de paddock een mooi plaatsje gevonden net naast het kartbaantje. Tent opgezet en streamer gehaald bij Tazman. Daarna naar het TC-gebouw voor de keuring. Door een communicatieprobleem bj de organisatie, bleek daar echter geen keuring te zijn. Terug op de paddock was HS-corse aan het lobby-en om mijn plekje in te pikken. Zij hadden meer ruimte nodig vonden ze en ik moest maar een ander plekje zoeken. Ik was er inmiddels wel klaar mee. Geen keuring en gezeik over een plaatsje op de paddock waren niet goed voor mijn humeur en heb ze gezegd, dat ze het maar moesten bekijken en ben naar huis gegaan. Wel volgens planning, maar ik had net zo goed zaterdagmorgen kunnen aankomen.

Zaterdagmorgen in alle vroegte weer naar Zandvoort gereden. Daar aangekomen, was HS-corse nog steeds bezig mijn plek af te pikken. Ik heb ze verteld, dat ik alleen weg ging, als ze een fatsoenlijke plek voor me regelden. Uit eindelijk met tussenkomst van Paul van Stenis verhuisd naar een mooi plekje helemaal aan het begin van de paddock.

Na al dit gedoe was het tijd voor de vrije training. Lekker wat rondjes gereden, tot het de sessie gestopt werd met een rode vlag. Hierdoor stond ik net op tijd weer onder mijn tent, om niet een enorme plensbui op mijn dak te krijgen.

Na de middag was het tijd voor de kwalificatie, op een opdrogende baan. Ik had voor mijn gevoel een aardige tijd gezet, maar hij viel me achteraf wel wat tegen, een 2.16.5 Goed voor een 41e plek.

De 1e race begon chaotisch. Er stonden geen rijnummers op de opstelplaats en de opstelling was laat beschikbaar, dus niemand wist eigenlijk precies waar hij moest staan. Daarbij waren veel mensen laat. We werden al op pad gestuurd, terwijl lang niet iedereen op zijn plek stond.
De start was rollend, wat tot nog meer chaos leidde, omdat mensen al ver voor start/finish begonnen in te halen. Ik ben flink in gevecht geweest met Arie Vreugdenhil, die me na de start ingehaald had. Na een aantal ronden, waren er zoveel mensen van de baan geraakt, dat de safetycar de baan op werd gestuurd. Wij werden na een ronde of 2 doorgestuurd, waarna we in volle vaart(het ging wel heel hard) met een groepje doorreden tot we de staart van het veld weer hadden bereikt. Na de herstart volgde na een halve ronde code rood, omdat een fiat punto een wiel verloren had. Gefinsihed als 26e, maar de 1e 5 werden teruggezet vanwege negeren van code rood.

Vanwege de chaos tijdens de race, werd voor zondag een extra briefing afgekondigd (weer geen uitslapen…).

Na een flinke donderpreek, mochten we ons klaar maken voor de 2e race. Op de startopstelling begon het steeds harder te regenen. De eerste ronden heb ik veel posities ingeleverd op mijn toyo’s, aan mensen die op regenbanden reden. Daarna flink in gevecht geweest met de gebroeders Aarts. Eerst ingehaald door Barend, die weer teruggepakt. Later door Maarten, op een moment dat Joke Flokstra zich in het gevecht mengde toen het wat droger werd. Deze niet meer in kunnen halen. Barend wel achter me kunnen houden, met name door flink laat te remmen, want in de bochten was het glibberen geblazen. Gefinished als 35e.

 

 De 3e race, de uurs race, was gelukkig droog, gelukkig, want het was voor mij de 1e keer, dat ik een uurs race ging rijden. Ik had de mannen van A-repair gevraagd mijn pitstop te doen, wat ze zeer professioneel gedaan hebben. Het opstellen en starten ging een stuk beter dan de 1e 2 races en we kwamen allemaal goed de 1e bochten door. Na de 1e paar bochten, had ik een al een aantal mannen ingehaald, door wat ongebruikelijke lijnen te kiezen. Na een paar rondjes had ik Elmer met zijn zwarte 75 in mijn nek hangen. Door heel veel inzet, heb ik deze achter me weten te houden, want de wegligging van de 75 was duidelijk beter. Elmer heeft meerdere keren naast me gereden, is er zelfs voorbij geweest, maar niet voorbij gebleven, tot aan de pitstop.

Mijn pitstop werd zeer professioneel afgewerkt door de mannen van A-repair, na het tanken ruime tijd gehad om nog even wat te drinken en precies op tijd de baan weer op gestuurd.

Terug op de baan, heb ik een tijdje alleen gereden en flink tempo kunnen maken. Na de pitstop lag Djan, de medecoureur van Elmer, flink achter. Na een aantal ronden, kwamen de snellere mannen me op een ronde zetten en was er van snelle ronden geen sprake meer. Op het eind nog een paar plaatsen kunnen winnen, doordat een aantal deelnemers(of hun auto) geen puf meer hadden. Ik ben gefinshed als 24e.

Eindklassering is me onduidelijk, die was toen ik vertrok volgens mij nog niet beschikbaar.

Al met al lekker geraced, met wat tegenvallende rondetijden, maar daar had bijna iedereen last van.

Op naar Assen over 2 weken(10 september).

Super race weekend Zandvoort 17 augustus

Zondag 17 augustus mochten we weer racen met de squadra italia, als onder deel van het super race weekend(SRW). De weerberichten beloofden niet veel goeds, veel regen, dus ik had andere banden mee, die in de regen in theorie goed zouden moeten werken.

Bij de inschrijving, werd me door Ria al verteld, dat ik in de prijzen zou vallen, we waren met maar liefst 5 deelnemers.

In de vrije training was het nog droog en heb ik voorzichtig mijn nieuwe toyo’s ingereden. Er stond een stevige wind op het rechte stuk in de rug, zodat de snelheid daar zodanig opliep, dat ik om overtoeren te voorkomen al bij 150 meter van het gas moest.

Richting de kwalificatie, leek het droog te blijven, dus de toyo’s er onder laten zitten. In de 2e ronde, die ik nog niet echt als tijdronde bedoeld had, begon het te druppen, dus iets meer gepushed op de koude banden en er een lage 2.28 uit geperst. In ronde 3 begon het al te hard te regenen om nog een fatsoenlijke tijd te zetten, dus ik ben de pitstraat in gereden. In de laatste ronden hebben enkelen hun tijd nog verbeterd, maar ik bleek toch de 2e tijd van onze klasse te hebben.

Race 1 beloofde een natte te worden, dus op het laatste moment besloten mijn banden te wisselen. Achteraf geen goede zet, want deze boden eerder minder, dan meer grip dan de toyo’s en ik heb dan ook iedereen voorbij moeten laten. De baan droogde echter langzaam weer op en ik kreeg weer grip. Na een flinke knokpartij met een aantal volvo’s, die veel beter gingen op de natte baan en een spin in de audi S, toch nog als 2e gefinished.

Voor race 2 die droog beloofde te gaan verlopen, weer de banden gewisseld. Helaas was er vertraging in het programma en viel er tijdens onze eerste ronde een plensbui van jewelste. Dit keer de 3e plek kunnen vasthouden en daarna de volvo’s langs gelaten. Gelukkig kregen we een code 60, want ik had het niet echt naar mijn zin op de zeiknatte baan. Daarna op de langzaam opdrogende baan flink aan het glibberen en glijden geweest, een aantal volvo’s weer ingehaald en nog bijna 2e geworden door een fout van Eric van Hinten.

Aan het eind van de dag was ik 3e, met als resultaat een mooie trofee. Ook ben ik in de tussenstand gestegen van de 12e naar de 6e plaats, doordat een hele pluk mensen, die vlak voor me stonden er niet waren. Doel voor de laatste 2 weekenden is die plaats nu vast te houden.

Alfaromeochallenge Spa race festival 18-19 juli

Op 18 juli was het dan zo ver, mijn eerste keer op Spa.

Vanwege de voorspelde hitte in allerijl besloten een partytent aan te schaffen om tenminste wat schaduw te hebben. Omdat ik alles alleen doe, moest het geen grote of zware tent zijn, dus is het een bescheiden exemplaar geworden, welke ik de 16e nog snel opgehaald heb in Hoogeveen.

Op 17 juli bepakt en bezakt vertrokken naar Spa, waar ik na een rit van een uur of 6, o.a. via Duitsland ivm verkeersproblemen rondom Maastricht, rond 17u arriveerde.

Daar een mooi plekje gekregen tussen HS-Corse en garage Graf in.

Na opbouw van mijn tentje vertrokken naar mijn B&B een half uurtje rijden verder. Hier ’s avonds nog een lekkere wandeling gemaakt door het mooie landschap van de Ardennen.

De volgende ochtend vroeg op, om op tijd voor de briefing aanwezig te zijn. Aangekomen vond ik een briefje van de keurmeesters op mijn auto, met wat opmerkingen. Na overleg de puntjes opgelost en de begeerde goedkeuringssticker gekregen.

In de vrije training werd al snel duidelijk, dat de banden die ik had meegenomen, geen snelle rondetijden zouden opleveren, ik had GEEN grip. Ook de 2 liter achteras bleek geen goede zet, want in de 5 versnelde de auto niet meer op de rechte stukken, die behoorlijk omhoog lopen. In de vrije training uiteindelijk een 3.25.6 gereden. Zelf getimed, want ik was een transponder vergeten te huren.

Nadat ik alsnog een transponder had gehuurd, kon ik om 14u aan de kwalificatie beginnen. Ik had de bandenspanning iets aangepast, waardoor ik iets beter gevoel met de auto had en ondanks een slippertje in Pouhon(wederom) een tijd van 3.20.6 op de klok gezet, 5 seconden sneller dus dan in de vrije training.

Rond 15u was ik dus klaar, daarna nog wat op het circuit gehangen en met deze en gene gepraat. Onder andere met de buren van HS-Corse, die met zijn allen in een opblaasbadje geplonsd waren (foto’s zijn wel op facebook te vinden). Dat was overigens niet tot ieders genoegen, want het water plonsde er uit en de teams die verder naar beneden stonden werden overstroomd.

Rond 18u vond ik het wel mooi geweest en ben ik wat gaan eten in een leuk restaurantje in Trois Ponts. ’s Avonds opnieuw een stevige wandeling gemaakt alvorens mijn bed op te zoeken in een kamer die inmiddels tropische temperaturen bereikt had.

Zaterdag niet zo fris op, door de broeierige nacht. Wel vroeg, want we reden onze 1e race om 9.40u. Die race ging niet echt naar mijn zin, want een paar plekken verloren aan snellere deelnemers, die geen tijd gezet haden in de kwalificatie. Wel had ik een steeds beter gevoel met de auto op de baan en durfde ik steeds sneller door Eau Rouge. De auto gleed nog steeds alle kanten op, maar wel controleerbaar. Gefinshed als 38e van de 53 deelnemers, met een 3.21.1.

Tussen de 2 races, hadden we een pauze van maar liefst 6 uur, dus ik ben in Trois Ponts gaan lunchen en daarna in de relaxmodus onder mijn tent gaan zitten (heerlijk zo’n tent als het zo heet is). Onder andere nog even gesproken met Ronny Sanen, de winnaar van de alfaromeochallenge van vorig jaar, die dit jaar niet meedoet, omdat hij de 24u van Zolder gaat rijden.

Toen het tijd was voor race2 begon de lucht wat dicht te trekken en de temperatuur iets te dalen, waar we allemaal blij mee waren, want racen bij 33 graden is wel érg warm. In race 2 veel lol gehad. Net voor de start in de busstopchicane ging het nog bijna fout, omdat sommigen meenden daar al te moeten inhalen, met aan alle kanten blokkerende wielen en uitstapjes in het gras als gevolg. Daarna eigenlijk de hele race in gevecht geweest met Arie Vreugdenhil in zijn vers opgebouwde 146 2.0TS we hebben elkaar meerdere malen ingehaald, waaronder 2 maal in Eau Rouge. In ronde 6 of 7 moest ik va mijn lijn af in Pouhon, omdat we op een ronde gezet werden, hierdoor spinde ik en toen was ik de aansluiting kwijt, dacht ik. Arie had echter zo veel lol in het gevecht, dat hij gewacht had en ik weer kon aanhaken. Helaas door nog een aantal snellere deelnemers niet meer een inhaalpoging kunnen inzetten, maar wat hadden we mooi geracet! Mijn snelste tijd ook weer scherper gezet naar 3.18.7. Dit had nog een mooi stuk sneller gekund bleek achteraf, als ik niet van mij gas gegaan was toen ik de finishvlag zag, die ronde zat ik een seconde of 2 onder mijn snelste tijd.

Na de race, snel mijn spullen opgeruimd en nog even de prijsuitreiking meegepikt. Daarna weer een lekker pizza-tje gegeten in Trois Ponts.

De volgende ochtend nog een paar races gekeken bij Eau Rouge, vanaf het dak vanaf het oude pitcomplex en om een uur of 12 weer vertrokken richting Friesland

Al met al een lekker weekend racen en genieten van de natuur in de Ardennen. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.

Verslag 22 juni Zandvoort

Race 1 ging lekker, na een goede kwalificatie als 11e gestart, nog een positie kunnen winnen na een aantal ronden, daarna helaas een verremmer-tje, waardoor er 4 man voorbij kwamen, in de laatste ronde na de code 60 dan Elmer nog weer terug kunnen pakken en als 14e gefinisht.

Race 2 weer een knappe start en weer een aantal posities kunnen pakken, ook hier weer een ietwat enthousiaste actie van mijzelf, die in een spin resulteerde, weer een mannetje of 4 er voorbij en waarschijnlijk heeft de startmotor daar zijn laatste kunstje gedaan. Wel in ronde 4 mijn snelste tijd verbeter naar 2.12.5 (weer een seconde er af Very Happy).

Voor race3 moest mijn Bertje aangeduwd worden, want zelfs met een verse accu van Robert Slop, wilde hij niet starten. Ik had in race2 een paar van de ptc-cuppers onder geel ingehaald, dat had ik netjes even gemeld bij de wedstrijdleiding en terug beneden wilde mijn Bertje niet meer starten.

Eric en zijn sleutelhulp(denk ik) waren zo vriendelijk om me terug te duwen naar de paddock, onderweg nog een paar vruchteloze startpogingen gedaan, hij had er echt geen zin meer in.

Daarna vlak voor het opstellen de boel met startkabels en een accu van Robert kunnen starten, maar eenmaal ingebouwd, wilde hij daar ook niet mee starten.

Voor race 3 is hij dus uiteindelijk aangeduwd. Daarna in de race flink aan het knokken geweest op de baan met Eric, die na een uitstapje naast de baan achter mij terecht kwam en er niet meer in geslaagd is mij in te halen. Nog bedankt voor het terugduwen Eric Cool.


Verslag van de race op Zolder 21 mei 2014

De 2e race van 2014voor de Squadra Italia, lokatie Zolder (B), zoals de DNRT zo mooi zegt,  “als we naar het buitenland gaan dan voelt dat echt aan als vakantie”.

Dinsdagmorgen op mijn gemak vertrokken richting Zolder, waar ik rond 16u incheckte in mijn hotel. Na een middagdutje(ja, ik ben al boven de 35), kreeg ik een bericht van Robert Slop, met wie ik een pitbox zou delen, of ik er al bijna was. Dat was ik inderdaad en aangezien het wachten bij de cafetaria me te lang duurde gelijk die kant op gegaan. Geluk bij een ongeluk, Robert en zijn vrouw bleken een bbq bij zich te hebben.

Na de bbq was het tijd voor de keuring. Aangezien de raceauto niet gestart mocht worden en je raceauto in je 1-tje de heuvel opduwen nogal lastig is, had ik hem op de trailer laten staan, ermee rijden mocht immers toch niet? De keurmeester(s) dachten daar echter anders over, hij moest er af en zo geschiedde. Na controle van het remlicht mocht hij er weer op. Daarna de auto en mijn gereedschap naar de pitbox gebracht.

Zo’n pitbox was voor mij de 1e keer. Met de hitte van een jaar geleden nog in mijn achterhoofd en de lage kosten, zeker als je die deelt, als extra motivatie, besloten om dat deze keer te doen. Ik had met Robert Slop afgesproken de box te delen. De volgende ochtend heeft Marcel de Roos zich nog bij ons gevoegd, zodat we voor ruim 2 tientjes de man binnen stonden.

Na een redelijke nacht, het was nogal warm, ’s ochtends fris op en om 9u present op het circuit.

De vrije training ging lekker met een tijd van 2.08 zo’n 4 seconden sneller als een jaar geleden. Na de vrije training bleek ons wedstrijdschema helemaal over de kop gegooid te zijn, als gevolg van de matige opkomst van de SI(5 deelnemers). In plaats van om 13u moesten we om even na 11u al weer aan de bak voor de kwalificatie. Stress voor Marcel en Robert, omdat beiden kampten met een 75TS met inhoudende motor.

Voor mij een goede kwalificatie, met een 2.05.9 een 3e tijd, Robert en Marcel hadden het minder naar hun zin. Robert heeft hortend en stotend een 4e tijd gezet en Marcel is niet aan rijden toegekomen. Ondertussen had ook een 4e deelnemer Emile Bekker de nodige problemen, hij met de achterwielophanging van zijn Giulia(ontwerpfoutje van hemzelf).

In de pauze naar de 1e race hebben de mannen met de nodige hulp (acculader)en goed bedoelde adviezen(massakabeltje), hun bolides weer op orde gekregen en zo konden we alle 5 van start.

Ik had een slechte start van de 1e race, doordat ik de startlichten niet kon zien, hierdoor kon Robert me bij de start inhalen en heb ik hem niet meer terug kunnen pakken, wel lekker geknokt met een aantal deelnemers uit de B18 en toerklasse.  Marcel had het ook druk met de deelnemers van de B18 en toerklasse en kwam er niet aan toe mij aan te vallen. Hierdoor ben ik als 4e gefinisht. De winst was voor Niels van Woudenberg.

 

De 2e race ging de start iets beter, maar het was erg druk in de 1e bochten. Wederom veel strijd met de toerklasse en B18, waardoor ik Robert wederom moest laten gaan. Marcel slaagde er al vrij snel in vlak achter mij te komen en we zijn ronden lang aan het knokken geweest. In de voorlaatste ronde had hij mij ingehaald, maar bij de volgende chicane heb ik hem weer terug kunnen pakken. Vlak daarna zag ik Marcel steeds kleiner worden in mijn binnenspiegel. Hij had mijn advies zijn accu op te laden tussen de races in de wind geslagen en zijn motor begon weer in te houden. Hierdoor ben ik wederom  als 4e gefinisht. De winst was weer voor Niels van Woudenberg.

Bij de prijsuitreiking mocht ik echter de 2e prijs in ontvangst nemen, omdat ik zoals Huub dat zei, na de finish nog 2 plaatsen gewonnen had, omdat Emile en Niels niet bij de prijsuitreiking waren.

Al met al een lekker dagje racen, ondanks de voor ons tegenvallende opkomst. Op naar Zandvoort op zondag 22 juni, met hopelijk een 25 auto’s aan de start.

Verslag DNRT 5 april 2014

Na de lange winterpauze(die uiteindelijk toch weer krap werd) begon op 5 april eindelijk het seizoen 2014. Plaats van handeling circuitpark Zandvoort.
Zoals meestal koos ik ervoor de technische keuring de avond te voren te doen. Zowel ik als de keurmeester hebben dan een beter humeur. Op wat opmerkingen over de vergrendeling van motorkap en kofferruimte na geen problemen (moet ik oplossen voor de volgende race).

De volgende ochtend met goede zin aan de vrije training begonnen, die was echter snel voorbij, omdat mijn remmen niet goed aanvoelden. Eén van de remklauwen bleek te lekken op de ontluchtingsnippel. Strakker aandraaien loste dit probleem gelukkig op.

In de kwalificatie moest ik eerst weer vertrouwen krijgen in mijn remmen. Uiteindelijk een mooie tijd neergezet met 2.13.581. Zo’n 3,4 seconden sneller dan mijn snelste tijd eind vorig jaar. Helaas niet veel verder naar voren in het veld, omdat mijn tegenstrevers ook progressie hebben gemaakt.

De 1e race had ik een goede start (die gaan steeds beter, verloor ik vorig jaar vele meters bij de start, nu win ik vaak positie’s). Tot en met het scheivlak was ik in gevecht om posities helaas was de baan een bocht later een meter te smal (koude banden)en ben ik gespind. Midden tussen de volvo’s mijn race voort kunnen zetten. Mijn vriendin die ondertussen gearriveerd was vroeg zich al af, waar ik bleef aan het einde van de 1e ronde. Na een aantal ronden knokken de koplopers van de volvo’s weer in kunnen halen en nog een paar goede tijden kunnen zetten.

De 2e race ging ik als laatste van start, maar bij de start weer een paar plaatsen gewonnen. Helaas was ik een paar ronden later iets te gretig en verremde ik me in het scheivlak met een grindbakavontuur tot gevolg. Wederom midden tussen de volvo’s mijn race voort kunnen zetten en na een aantal ronden knokken de volvo’s weer achter me kunnen laten, met wederom goede rondetijden.

Ook bij de 3e race had ik weer een goede start en een paar man te pakken bij de start. Helaas kregen we na 1,5 ronde de rode vlag vanwege een crash van een aantal volvo’s. De herstart ging weer prima en ik ben lekker aan het knokken geweest met Jouke, Marcel en de Giulietta. Uiteindelijk mijn tijd uit de kwalificatie nog iets verbeterd naar 2.13.528 en als 7e gefinished.



Ondanks de uitstapjes toch een prima weekend, waarbij ik nog wat aan de snelheid van de auto moet wennen, met netter rijden kunnen er nog wel een paar seconden af.

Next stop Zolder (BE)